14.03.2018 – Import drobnicy z Chin – pułapki i zagrożenia.

Inwestycja w profesjonalny transport towarów jest nieodłącznym elementem pracy każdego importera. Szukając najbardziej optymalnego rozwiązania warto zatrzymać się przy transporcie morskim. Import drobnicy na statkach to bardzo dobra alternatywa dla kolei lub transportu lotniczego. O tym jak bezstresowo i tanio importować towary z Dalekiego Wschodu opowie Wojciech Froelich z DrobnicaMorska.pl

Szkolenie skierowane jest szczególnie dla:

  • początkujących importerów, którzy chcą rozpocząć transport produktów drogą morską,
  • odbiorców poszukujących pomysłów na optymalizacje aktualnego sposobu transportu produktów,
  • firm, które szukają sprawdzonego sposobu na import dużej liczby produktów.

Podczas webinaru poruszane będą następujące tematy:

  • warunki dostaw – jak wybrać najlepsze,
  • jak sprawdzić koszt transportu i wysłać zapytanie,
  • rozpoczęcie transportu z Chin,
  • wejście statku do portu w Polsce,
  • odprawa celna,
  • płatność za towar,
  • ubezpieczenie towaru.

Webinar Import drobnicy z Chin – pułapki i zagrożenia odbył się 14.03.2018 (środa) o godzinie 13.00. Poniżej publikujemy pytania, które pojawiły się na czacie oraz odpowiedzi.

Pytania i odpowiedzi o imporcie drobnicy z Chin

1. Na bazie jakiego spedytora opiera się strona drobnicamorska.pl?

Właścicielem serwisu drobnicamorska.pl jest Morska Agencja Gdynia.

2. Co to są koszty dekonsolidacji?

Dekonsolidacja, inaczej nazywana rozformowaniem kontenera polega na rozładowaniu wszystkich przesyłek znajdujących się w kontenerze zbiorczym. Koszty z tym związane to THC (Terminal Handling Charge).

3. Jak wygląda kwestia transportu na paletach z Chin? Czy powinny byc to palety ze sklejki?

W przypadku importu ładunku na paletach, celem uniknięcia dodatkowych kosztów spowodowanych inspekcją WIOR (Wojewódzki Inspektorat Roślin i Nasiennictwa) należy zasugerować producentowi użycie palet ze sklejki. Jeśli producent nie posiada palet ze sklejki może użyć palety drewniane, fumigowane. W takim przypadku mogą dojść wspomniane wyżej koszty inspekcji.

4. Jeśli zrezygnuję z Waszej opcji transportu drogowego, to czy coś jest doliczane mojemu kurierowi za wydanie?

W przypadku odbioru osobistego lub przez firmę kurierską nie pobierane są żadne opłaty za odebranie przesyłki z naszego magazynu.

5. W jaki sposób zapłacić chińskiemu partnerowi? Konto walutowe? Kiedy dokonuje się płatności? Jakie dokumenty trzeba mieć, aby dokonać płatności?

Najczęstszym sposobem rozliczania się polskich importerów z chińskimi producentami jest waluta, głównie USD, rzadziej RMB (yuany renminbi). Płatność najlepiej rozłożyć na raty, część przelewu po otrzymaniu faktury handlowej (commercial invoice), a część np. po dostarczeniu ładunku do magazynu w porcie załadunku.

6. W jaki sposób MAG przekazuję informację swoim klientom o potencjalnych opóźnieniach?

Każdy armator ma ustalony rozkład zawinięć do portów i na jego podstawie reguluje wejścia i wyjścia do/z portu. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, których nie można przewidzieć, takie jak warunki atmosferyczne (tajfuny, huragany etc.), strajki czy zbyt duża ilość statków w porcie (kongestia). Bardzo rzadko występują również sytuacje kiedy armatorzy podejmują decyzję, że ich statek nie zawija do portu zgodnie z rozkładem z przyczyn od niego niezależnych. O każdych przesunięciach spedytor, który zajmuje się danym zleceniem, informuje drogą mailową niezwłocznie po otrzymaniu takich informacji od chińskiego agenta w porcie załadunku.

7. Czy przesyłki niskiej wartości i stosunkowo małe też podlegają opłatom celnym? Mam na myśli drobiazgi z aliexpress. Czy podczas odprawy celnej mam jeszcze jakieś inne opłaty oprócz VATu i cła?

W przypadku kiedy towary są niedużej wartości (do 22 EUR) i pochodzą z Chin są one zwolnione z VAT. Jeśli sprzedawca na deklaracji celnej zaznaczy okienko z napisem GIFT, wartość przesyłki zwolnionej z podatku VAT wzrasta do 45 EUR. W przypadku cła zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów: „Zwolnione z należności celnych przywozowych są przesyłki zawierające towary o niewielkiej wartości, wysyłane bezpośrednio z państwa trzeciego do odbiorcy znajdującego się w Unii Europejskiej, przy czym „towary o niewielkiej wartości” oznaczają towary, których rzeczywista wartość nie przekracza 150 EUR na przesyłkę”. W przypadku gdy towar jest odprawiany celnie zapłacimy podatek i cło (nota celno-podatkowa) plus opłatę za wykonanie odprawy celnej.

8. Czy można samemu przeprowadzić odprawę celną w systemie PUESC, czy koniecznie musi to zrobić agent celny?

Do przeprowadzania odpraw celnych upoważniona jest każda osoba , która w wyniku zdania egzaminu w Ministerstwie Finansów otrzymała wpis na listę agentów celnych. Agent celny dokonuje zgłoszenia celnego towarów w przywozie w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu CELINA bądź pisemnie na formularzu Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD). Dokonując zgłoszenia celnego w formie elektronicznej, należy dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

9. Czy w przypadku małych ładunków, mniejszych niż paleta ładunek podlega paletyzacji obligatoryjnie?

Nie, paletyzacja nie jest obligatoryjna. W przypadku, gdy kupujemy towar który będzie zapakowany w kartony, a producent nie ma możliwości jego spaletyzowania możemy zaproponować taką usługę na naszym magazynie w porcie załadunku. W zależności od magazynu (port załadunku) ceny paletyzacji wahają się w granicach od 35 – 60 USD per paleta. W przypadku wysyłki towaru luzem (kartony, bele etc.) agent w porcie załadunku starannie obładowuje kontener, mając na uwadze wagę ładunków oraz ich opakowanie, w celu uniknięcia powstania jakichkolwiek szkód. W przypadku kartonów luzem nie ma dodatkowych opłat za umieszczanie ich na „górze”, są one układane na sobie lub w przypadku mniejszej ilości są układane na innych ciężkich ładunkach (na paletach, skrzyniach).

10. Co się dzieję jeśli towar trafi do oclenia, a nie ma odpowiednich dokumentów do odprawy celnej?

W przypadku kiedy brakuje dokumentów, czas realizacji odprawy celnej wydłuża się i może wygenerować dodatkowe opłaty m.in. składowe na magazynie. Czas transportu morskiego to około 32-39 dni dlatego w tym czasie należy skompletować wszystkie dokumenty i zweryfikować je ze spedytorem, który zajmuje się Państwa przesyłką.

11. Czy da się zaimportować towar od producenta, który nie posiada licencji importowej (Na warunkach EXW)?

Oczywiście, organizujemy wysyłkę na warunkach EXW. Agent działający w naszym imieniu podejmuje ładunek od producenta, zajmuje się odprawą celną (w tym wykupieniem ewentualnej licencji eksportowej, w przypadku jej braku). Wszystkie koszty powstałe po stronie chińskie przerzucone są na odbiorcę (warunki EXW).

12. Jak wygląda łańcuch dostawy w przypadku transportu łączonego? Czy jest możliwość załadowania jednego kontenera towarami od kilku dostawców?

Tak, mamy taką możliwość. Warunkiem jest ten sam port załadunku oraz gotowość ładunku w tym samym czasie. W magazynie w porcie załadunku zbieramy ładunki od kilku dostawców oraz umieszczamy je w tym samym kontenerze, który wysyłamy do Polski/Niemiec. W przypadku takiej konsolidacji przedstawiamy jedną ofertę na transport, lecz po wpłynięciu statku wystawiamy kilka faktur w zależności od ilości dostawców wprost proporcjonalnie do ilości importowanego ładunku. Faktury za usługę są również, obok listy pakunkowej oraz faktury handlowej, brane pod uwagę przy odprawie celnej.

13. Jaki jest minimalny rozmiar ładunku, który można ściągnąć jako drobnica? Jaki jest maksymalny rozmiar, do którego opłaca się importować jako drobnicę, a nie kontener?

W transporcie drobnicy nie ma minimalnego rozmiaru ładunku, ale stawki za fracht i opłaty terminalowe są dla 1 cbm lub 1 tony (nasze minimum). Opłacalność drobnicy kończy się na ok. 15 cbm, dla takich ładunków mamy specjalną ofertę transportu łączonego, który jest atrakcyjniejszy cenowo aniżeli standardowa drobnica oraz pełen kontener.

14. Czy istnieje tania forma weryfikacji sprzedawcy?

Jeśli chodzi o weryfikację sprzedawcy uprzejmie proszę o kontakt z naszym partnerem, firmą Verico Experts.

15. Czy pomagają Państwo w zebraniu dokumentów na importowane towary? Chodzi mi o to, czy w przypadku gdy na jakiś towar potrzebne są zezwolenia, certyfikaty czy skład chemiczny towaru, wiecie, że taki dokument będzie potrzebny i można się wesprzeć na Waszym doświadczeniu?

Oczywiście, wszystkie dokumenty, które otrzymują Państwo od chińskich dostawców weryfikujemy z naszą agencją celną. W sytuacji kiedy występują braki bądź błędy doradzamy co należy zmienić oraz o jakie dokumenty należy prosić chińskiego dostawcę.

16. Czy mógłbym dowiedzieć się czegoś o świadectwie zgodności? Zostałem ostatnio zapytany o to przez agenta celnego.

Świadectwo zgodności jest dokumentem wystawianym przez producenta wyrobu albo jego upoważnionego przedstawiciela, stanowi wiążące prawnie przyrzeczenie stwierdzające zgodność wyrobu z wymaganiami zasadniczymi właściwych dyrektyw Unii Europejskiej. Wyroby przed wystawieniem przez producenta deklaracji zgodności powinny być poddane procedurze oceny zgodności i jeśli wynika to z odrębnych przepisów uzyskać właściwe certyfikaty. Na wyrobach posiadających deklarację zgodności producent umieszcza oznakowanie CE. Wyrób podlegający ocenie zgodności nieposiadający deklaracji zgodności nie może być wprowadzony do obrotu lub oddany do użytkowania na terytorium Unii Europejskiej.

17. Jakie towary wymagają certyfikatu CE? Czy istnieje jakaś lista?

Nie wszystkie towary wymagają CE. Oznakowanie CE dotyczy tylko niektórych grup wyrobów, których dotyczą przepisy wdrażające do polskiego prawa dyrektywy nowego podejścia.
Więcej informacji znajdziecie Państwo:

18. Gdzie szukać wiarygodnych dostawców w Chinach? Jak można ich odróżnić?

Najprościej skorzystać z firmy zajmującej się profesjonalnie wyszukiwaniem oraz weryfikowaniem dostawców w Chinach. Gorąco polecam naszego partnera biznesowego, firmę Verico Experts.

Prowadzący:

Prowadzący Webinar o imporcie Podręcznik Importera

Wojciech Froelich

drobnicamorska.pl

Kierownik sprzedaży drobnicy morskiej w firmie Morska Agencja Gdynia. Kierownik i współtwórca serwisu Drobnicamorska.pl, oferującego import oraz eksport ładunków drobnicowych w relacjach na całym świecie. Ekspert w dziedzinie procedur importowych z Chin. Z branżą TSL związany od 7 lat.