Krok po kroku – procedura importu drobnicy z Chin

Każdy importer już we wczesnym etapie rozwoju swojego biznesu musi zmierzyć się z kwestią profesjonalnego transportu towarów. Na próbę możemy skorzystać z usług firm kurierskich, ale na dłuższą metę taki transport jest nieopłacalny. Transport lotniczy jest bardzo drogi i niekiedy jego koszt może przewyższyć wartość importowanych towarów. Z tego powodu powstała alternatywa w postaci transportu drobnicy w kontenerach. O tym jak tanio i bez stresu importować towary z Dalekiego Wschodu opowie Wojciech Froelich z DrobnicaMorska.pl

Webinar Krok po kroku – Procedura importu drobnicy z Chin już się odbył. Poniżej znajdują się pytania wraz z odpowiedziami zadane podczas tego webinaru.

Pytania i odpowiedzi na temat transportu drobnicy z Chin

Czy kalkulator drobnicowy jest darmowy?

Tak, jak najbardziej. Kalkulator na stronie DrobnicaMorska.pl jest darmowy.

Czy kalkulator drobnicowy oblicza koszty dla warunków FCA?

Kalkulator drobnicowy oblicza koszty importu na warunkach FOB. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się jak będą kształtowały się koszty FCA prosimy o kontakt mailowy ze wskazaniem o jaki port załadunku chodzi.

Czy kalkulator drobnicowy oblicza wysokość cła?

Kalkulator drobnicowy nie oblicza wysokości cła. Każdy produkt posiada kod celny (tzw. Hs code) na podstawie którego możemy określić wysokość cła korzystając z ogólnodostępnego systemu ISZTAR.

W jakiej formie oraz ilości producent/sprzedawca dostarcza konosamenty (BL – bill of lading) odbiorcy (warunki FOB, FCA, EXW)?

BL – Bill of fading, list przewozowy inaczej nazywany konosamentem, jest dowodem objęcia ładunku do transportu, zobowiązuje przewoźnika do wydania ładunku w porcie przeznaczenia na podstawie przedstawionego:

– oryginału konosamentu – wystawia się go w kilku najczęściej 3 ponumerowanych egzemplarzach, z których każdy jest oryginałem dokumentu. Oprócz tego sporządzane są także kopie, które nie upoważniają do dysponowania ładunkiem. Konosamenty powinny być wysłane kurierem (priorytet), przesyłka powinna być ubezpieczona.

– za okazaniem skanu konosamentu ze zwolnieniem teleksowym (telex release). Zwolnienia dokonuje agent na prośbę producenta, gdy ten otrzyma wszelkie płatności od nabywcy towaru.

W przypadku zagubienia oryginałów konosamentów należy skontaktować się ze wszystkimi stronami biorącymi udział w procedurze importowej (załadowca, agent, firma spedycyjna). Najczęściej wymagane jest przedstawienie zabezpieczeń lub długotrwałych gwarancji bankowych przewoźnikowi/armatorowi w celu wydania towaru bez dostarczenia oryginalnych konosamentów.

Konosament wystawiany jest po załadunku kontenera z towarami na statek.

Czym spowodowane są przesunięcia wyjść statków w porcie załadunku?

Każdy armator ma ustalony rozkład zawinięć do portów i na jego podstawie reguluje wejścia i wyjścia do/z portu. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, których nie można przewidzieć, takie jak warunki atmosferyczne (tajfuny, huragany etc.), strajki czy zbyt duża ilość statków w porcie (kongestia). Bardzo rzadko występują również sytuacje kiedy armatorzy podejmują decyzję, że ich statek nie zawija do portu zgodnie z rozkładem z przyczyn od niego niezależnych.

Czy nasi partnerzy mają możliwość sprawdzenia zgodności towaru z zamówieniem (na podstawie próbki towaru)?

Oczywiście, w tym celu należy bezpośrednio zgłosić się do naszych partnerów, firmy BigChina.pl oraz Chiński Raport.pl.

Czy Letter of credit (akredytywa) jest popularna w Chinach?

W przypadku zamówień drobnicowych akredytywa stosowana jest bardzo rzadko, ze względu na dość duże koszty oraz skomplikowaną procedurę. W akredytywie zaangażowanych jest kilka podmiotów takich jak sprzedający, kupujący oraz banki – udzielający akredytywy oraz bank pośredniczący). Najczęściej z akredytywy korzystają  firmy/przedsiębiorstwa importujące większą ilość ładunków o dużej wartości handlowej.

Co w przypadku, gdy producent nie spaletyzuje towaru?

W przypadku, gdy kupujemy towar który będzie zapakowany w kartony, a producent nie ma możliwości jego spaletyzowania możemy zaproponować taką usługę na naszym magazynie w porcie załadunku. W zależności od magazynu (port załadunku) ceny paletyzacji wahają się w granicach od 35 – 60 USD za paletę.

W przypadku wysyłki towaru luzem (kartony, bele etc.) agent w porcie załadunku starannie obładowuje kontener, mając na uwadze wagę ładunków oraz ich opakowanie, w celu uniknięcia powstania jakichkolwiek szkód. W przypadku kartonów luzem nie ma dodatkowych opłat za umieszczanie ich na „górze”, są one układane na sobie lub w przypadku mniejszej ilości są układane na innych ciężkich ładunkach (na paletach, skrzyniach).

Koszty FOB – LCL (transport drobnicowy) a FCL(transport pełnokontenerowy)?

Zamawiając więcej ładunku płacimy za niego zawsze mniej, taka sytuacja jest również z kosztami lokalnymi dla pełnego kontenera jak i drobnicy. Im bardziej jest podzielony ładunek (więcej przesyłek drobnicowych) tym sumarycznie koszty lokalne są wyższe, aniżeli w przypadku pełnego kontenera.

Transport drogowy w Polsce?

Oczywiście świadczymy usługi transportu drogowego w Polsce oraz w całej Europie. Towar odprawiony podejmujemy i dostarczamy we wskazane, wcześniej ustalone miejsce dostawy (door).

Czy certyfikaty są wymagane dla każdego towaru?

Nie, w zależności od kodu celnego (tzw. Hs code) określone są wymagania dla importowanych towarów, w tym certyfikatów niezbędnych do odprawy celnej.

Najprostszym sposobem na weryfikację niezbędnych dokumentów jest kontakt z naszą agencją celną za naszym pośrednictwem.

Zwrot towaru, reklamacje

Tak, jak najbardziej jesteśmy w stanie wysłać towar do Chin w ramach reklamacji.

Zazwyczaj jednak to spedytorzy chińskich producentów organizują transport we własnym zakresie.

 Jak wygląda procedura clenia części zamiennych które dostawca wysyła do nas w ramach gwarancji?

Towar będzie musiał być odprawiony celnie. Niezbędne będzie również opłacenie noty celno-podatkowej (cło i podatek).

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania na temat transportu drobnicowego z Chin – skontaktuj się:

www.DrobnicaMorska.pl
w.froelich@drobnicamorska.pl

Prowadzący:

Prowadzący Webinar o imporcie Podręcznik Importera

Wojciech Froelich

drobnicamorska.pl

Key account manager w firmie Morska Agencja Gdynia. Koordynator i współtwórca serwisu Drobnicamorska.pl, oferującego import oraz eksport ładunków drobnicowych w relacjach na całym świecie. Ekspert w dziedzinie procedur importowych z Chin. Z branżą TSL związany od 6 lat.