29.08.2018 – Jak wybrać dobrego spedytora?

Wybór odpowiedniego spedytora to klucz do odpowiedzialnego rozpoczęcia importu towarów zza granicy. Dostosowanie usługi do prowadzonego biznesu pozwala nie tylko obniżyć koszty, ale także zwiększyć bezpieczeństwo prowadzonych działań. Jak wybrać dobrego spedytora? Jakie kryteria przyjąć podczas wyboru? O wszystkim opowiemy podczas naszego webinaru.

Szkolenie skierowane jest szczególnie dla:

  • odbiorców zaczynających przygodę w handlu zagranicznym,
  • importerów poszukujących alternatywy dla aktualnych usług spedycji,
  • firm, którym zależy na optymalizacji kosztów.

Webinar Jak wybrać dobrego spedytora? się 29.08.2018 (środa) o godzinie 13.00. Aby w nim uczestniczyć należy się zapisać przez ten formularz.

Pytania i odpowiedzi na temat wyboru dobrego spedytora

 
1. Czy lepiej jest korzystać z portu z Hamburgu czy w Gdańsku? Jakie są różnice i co może wpłynąć na decyzje wybrania jednego z tych portów?
 
Wszystko jest uzależnione od tego w jakim celu Państwo chcecie dokonać zmiany trasy, jakie ładunki Państwo sprowadzacie, jakie są wobec nich stawiane wymogi np. w stosunku co do opakowań (np. drewnianych) oraz jakie korzyści ekonomiczne (czas lub koszty) wiążą się ze zmianą. Sugeruję aby Państwa spedytor przedstawił Państwu obie oferty – przez porty polskie oraz niemieckie, w oparciu o towary i ich specyfikę, a także wskazując korzyści oraz słabe strony danych rozwiązań.
 
2. Kwestia uproszczonych odpraw celnych – z obecnym spedytorem mamy ustalone takowe (firma w której pracuję) – natomiast słyszałem, że obecnie rzadko jest to oferowane nowym klientom? Czy faktycznie tak jest?
 
To, że sprzedawcy coś oferują wynika z tego, że jest im najprościej oferować pierwsze z ręki rozwiązania. Jeżeli dopyta Pan szczegółowo o możliwości rozliczeń odpraw zgodnie z art. 33 a ust. VAT, zostanie Panu przedstawiona oferta (powinna). Może być ona jednakże obłożona stosownymi dokumentami do podpisu.
 
3. Dlaczego spedytorzy często domagają się od importera wszystkich oryginałów konosamentów – chociaż przepisy mówią, że zwolnienie towaru jest na podstawie jednego oryginału, a pozostałe tracą moc? Bardzo proszę nie tłumaczyć, że “”armator się upiera”” bo są przepisy.
 
W przypadku konosamentu imiennego wystarczy w zupełności 1 egzemplarz oryginału (bodajże ze stosownymi indosami na potrzeby armatora). Natomiast jeżeli są to konosamenty na zlecenie lub na okaziciela – wymagane będzie dostarczenie 3/3 oryginałów z tytułu zabezpieczenia wydania towaru i to jest naturalne. Armator po prostu nie chce, żeby ktoś inny zgłosił się w innym terminie z 2/3 oryginałami konosamentów z pytaniem „where’s my goods”.
 
4. Czy mam prawo wymagać od spedytora dowodu, że zapłacił fracht/przewoźne przewoźnikowi? Czy mam prawo wymagać aby podał swoją prowizję spedytorską a nie “all in”?
 
Nie. Umowy zawarte przez organizatora transportu z przewoźnikami czy innymi dostawcami to jest jego tajemnica handlowa. To trochę jakby powiedzieć przewoźnikowi – Pan mi przedstawi fakturę za paliwo i ile Pan zapłacił kierowcy, a ja Panu to oddam, a osobno Pan mi wystawi pozycję „organizacja przewozu”.
 
Natomiast ma Pan prawo oczekiwać przedstawienia kosztów dodatkowych jeżeli takowe wystąpią, a które Pan kwestionuje z takich albo innych powodów. Jest to po prostu dobra praktyka.
 
5. Kiedyś spedytorzy mieli taryfy usług spedytorskich – czemu teraz tego nie ma?
 
Dużo zależy od ilości i typu usług jakie chcą Państwo zakupić lub ofertować. Śmiało może Pan poprosić w wielu przypadkach o przedstawienie taryf – np. na ładunki drobnicowe. Wtedy sam Pan będzie sobie wyliczał koszty. Natomiast można oczekiwać bez problemu żeby spedytor kalkulował przewozy case-by-case.
 
6. Czy spedytorzy mają magazyny w Chinach i czy różni producenci tam mogą wysyłać swój towar do konsolidacji? Czy można mieć kilkanaście różnych pozycji towaru w kontenerze?
 
Nie. Spedytorzy nie mają swoich magazynów, natomiast we współpracy i umów z partnerami z Chin mają do nich dostęp i oferują na ich podstawie profesjonalne usługi w każdym miejscu na świecie (nie tylko w Chinach). Jak najbardziej możecie Państwo mieć po kilkadziesiąt do kilkuset pozycji na fakturze handlowej i specyfice załadunku w jednym kontenerze. Proszę jednakże wcześniej omówić kwestię z agencją celną / spedytorem który będzie odpowiadał za odprawę celną – żeby nie było problemów.
 
7. Jak przekonać klienta, że lepiej korzystać z profesjonalnej spedycji niż samodzielnie prowadzić dział transportu dla takich procesów?
 
Proszę pamiętać że niejednokrotnie logistycy w firmach to profesjonaliści i potrafią zjeść wiedzą i kompetencjami niejednego mniejszego spedytora. Natomiast jeżeli już zależy Państwu na tym aby dobrze przekonać klienta do korzystania z usług spedytora to należy wskazać mu dobrze wszystkie korzyści pracy ze spedytorem – że ma Pan raporty, że ma Pan dostęp do wielu przewoźników, że ma Pan doświadczenie i wiedzę, że ma Pan szeroką ofertę… Dużo jest punktów do przekonania klienta, trzeba to tylko umiejętnie zrobić. Chyba, że faktycznie klient optymalizuje koszty do bólu i pracuje z przewoźnikami bezpośrednio – wtedy nie ma tutaj pracy dla spedytora.
 
8. Czy możecie polecić jakąś publikację czy książkę o spedycji?
 
Chyba nadal najlepszy jest Podręcznik Spedytora natomiast czy jest on uaktualniony i o jaką wiedze obecnie i ile w niej życiowej praktyki to musicie Państwo sami ocenić.
 
9. Czy można nadać polskie pochodzenie produktu jeżeli produkt jest zakupiony z Chin, przepakowany w Polsce i wysłany dalej do krajów UE? Jaka jest procedura określenia pochodzenia produktu, wg. jakiego rozporządzenia UE?
 
Nie jestem biegły w regułach pochodzenia. Proszę skontaktować się ze spedytorem posiadającym silną agencję celną w swojej strukturze, gdzie będą fachowcy dysponującymi wiedza z tego obszaru. Możecie Państwo na tej kanwie uzależnić możliwość współpracy w oparciu o doradztwo celne w tym obszarze bo macie państwo dużo różnych pomysłów, problemów, czy planów związanych z różnymi surowcami i finalnymi produktami oraz produkcją w określonych krajach.
 
10. Jak wygląda sprawa z ubezpieczeniem drobnicy przy imporcie?
 
Sugeruję ubezpieczać. Każdy spedytor bez problemu przedstawi Państwu możliwości. Proszę jednak pamiętać, że nie wszystkie towary można sprowadzać jako drobnicę LCL.
 
11. Jaka jest różnica dla importera miedzy Telexem a wysyłaniem oryginalnych dok. w tym BL?
 
Konosament stosuje się z natury w momencie, gdy formalności za produkcję towaru i spełnienie warunków np. INCOTERMS 2010 pozostają do załatwienia / wyjaśnienia (a w skrócie – pieniądze do zapłacenia). W przypadku 100% przedpłaty za towar – konosament jest Państwu niepotrzebny do niczego. Konosament podróżuje za towarem niczym pieniądze za fakturą. Telex wystawia spedytor/armator po stronie załadunku jak otrzyma oryginał konosamentu, który ówcześnie został wystawiony na zlecenie eksportera lub w przypadku konosamentu spedytorskiego wyłącznie. Zapraszam do bezpośredniego kontaktu dawid.wardin@cargoschool.pl gdyby potrzebowali Państwo dodatkowej wiedzy czy informacji – pomogę wskazać rozwiązania.
 
12. Czy jak na zleceniu transportowym jest napisane, że musi być kontrolowana temperatura, a spedytor wystawi normalne auto, które dostarczy ładunek, a to zepsuje się po drodze to czy to jest rażące zaniedbanie? Czy Konwencja CMR broni takiego spedytora?
 
Bardzo proszę uważać na tego typu sytuację i z mojej strony sugeruję zakazać załadunku. Z jednej strony zaniedbanie jest ze strony spedytora z drugiej strony Państwa – gdyż w sprawie może paść pytanie – dobrze, przewoźnik podstawił zwykłe auto natomiast jakim cudem Państwo załadowaliście towar na auto, które nie jest chłodzone? Sami Państwo się przecież naraziliście na konsekwencje takiego działania. Z tego co wiem, prawo nie zwalnia z myślenia.

Prowadzący:

Prowadzący Webinar o imporcie Podręcznik Importera

Dawid Wardin

cargoschool.pl

Dyrektor ds. Kształcenia Cargo-School. Wieloletni praktyk TSL, specjalista oraz manager w obszarze spedycji morskiej. Specjalizuje się w usprawnianiu procesów, projektach oraz sprzedaży usług spedycji. Od lat pomaga i wspiera importerów i eksporterów w rozwiązaniach transportu.

Współtwórca oraz dyrektor programu Cargo School – firmy specjalizującej się w profesjonalnym i praktycznym kształceniu kadry pod wymogi sektora TSL. Wykładowca przedmiotów biznesowych na renomowanej trojmiejskiej uczelni.