13.02.2019 – Eksport do Chin: od żywności – po maszyny

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej spoglądają na rynek za wielkim murem, dostrzegając w nim szanse na rozwój swoich firm. Wartość eksportu z Polski do Chin wzrosła w 2017 r. o 32% i wyniosła 3,35 mld dolarów, co było najwyższym wynikiem w historii naszej wymiany handlowej z Państwem Środka. Prawdopodobnie statystki 2018 r. będą jeszcze lepsze. Chiński rynek kusi szansą dla polskich małych i średnich firm i jest ku temu wiele powodów.

Chiny to gigantyczny rynek konsumpcyjny 1,4 mld potencjalnych konsumentów, posiadających z roku na rok coraz większą siłę nabywczą. Bardzo chętnie korzystają oni z różnych możliwości zakupu importowanych produktów z Europy, z założenia postrzegając je jako lepsze, co polskim przedsiębiorcom daje dobrą pozycję już na starcie.

Jeśli wizja rozwoju Twojego przedsiębiorstwa sięga dalej niż poza granice naszego kraju czy kontynentu, czujesz, że eksport do Chin może stać się szansą również dla Twojego biznesu, ale potrzebujesz wsparcia w zakresie podjęcia pierwszych kroków – zarejestruj się na nasz webinar. Skuteczna ekspansja na tak odległy, odmienny kulturowo i biznesowo rynek jak Chiny wymaga wiedzy i solidnego przygotowania. 45 minut spotkania z naszymi ekspertami może stać się przełomowym krokiem w rozwoju Twojej firmy.

Katarzyna Siezieniewska i Michał Golańczyk (sylwetki prelegentów poniżej) w trakcie spotkania poruszą m.in. takie tematy jak:

– sposoby eksportu do Chin
– specyfika eksportu drogą morską
– specyfika eksportu drogą kolejową
– specyfika odprawy celnej
–  kategorie produktów jakie można eksportować
– 2 szlaki kolejowe: jak wyglądają i co się zmieniło
– dlaczego eksport do Chin jest tańszy od importu
– organizacje pomagające w eksporcie
– kto ma szansę odnieść sukces w ekspocie do Chin
– zabezpieczenie ładunków w eskporcie

W trakcie webinaru będzie możliwość zadawania pytań, na które prowadzący odpowiedzą w trakcie spotkania.

Liczba uczestników webinaru jest ograniczona do 100, więc zarejestruj się już teraz!

Ten webinar już się odbył. Poniżej odpowiedzi na zadane w trakcie pytania.

Pytania i odpowiedzi na temat importu koleją z Chin

1. Jaki procent wysyłek jest powtarzalnych? Czy często spotykacie się z jednorazową wysylką danego produktu? Czy raczej wysylki jak się już rozpoczynają, to mają swoją kontynuację?

Bardzo trudno oszacować dokładny procent, ale mieliśmy przypadki wysyłek testowych, które przerodziły się w regularny biznes.

2. W kwestii kosmetykow – czy macie doświadczenie przy wdrażaniu, przejściu pełnej procedury celnej? 

Trudność odprawy może wiązać się z przedstawieniem odpowiednich dokumentów (certyfikatów) określających spełnienie norm. Dokumenty takie wystawia producent.  Importer po stronie chińskiej powinien zorientować się jakich dokumentów potrzebuje aby produkt bezpiecznie wprowadzić na rynek krajowy i poinformować o tym eksportera z wyprzedzeniem.

3. Dzień dobry, czy możemy prosić o podanie takiej listy wymogów/dokumentów/pozwoleń etc, jeżeli chodzi o branżę spożywczą (produkty przetworzone)?

Towary mogą podlegać kontroli różnych służb granicznych : Sanepid, Wijhars, weterynaryjne. W zależności od rodzaju towaru inne będą wymagania związane z dokumentacją. Branża spożywcza to pojęcie bardzo szerokie i aby odpowiedzieć dokładnie na to pytanie trzeba sprecyzować o jakie produkty chodzi. 

4. Jak windykuje się należności, gdy ktoś z Chin nie zapłaci? Czy też on najpierw płaci?

Tutaj trzeba zwrócić uwagę na 3 ważne kwestie:

I. Zdecydowanie polecam nie zgadzać się na płatność po dostawie towaru, tylko pracować na przedpłacie, płatności z góry.
II. Przed brakiem zapłaty od kontrahenta w Chinach możemy też się chronić korzystając z możliwości, jakie dają nam dokumenty, które dostajemy od spedytora po wysłaniu przesyłki np. konosamentu, czyli w uproszczeniu morskiego listu przewozowego. 
Możemy taki dokument odbiorcy w Chinach przekazać dopiero po uzyskaniu od niego wymaganej płatności. Bez takiego dokumentu, odbiorca nie będzie mógł podjąć towaru.
III. Jeśli jednak dojdzie do tego, że kontrahent w Chinach jest nam mimo wszystko winny pieniądze, są firmy specjalizujące się w tego typu usługach windykacyjnych, nie są to jednak procesy łatwe i tanie.

5. Panie Michale, czy będzie można w tym roku także spotkać Was na targach China Homelife?  

Tak, jak najbardziej, planujemy pobyt na targach China Homelife w tym roku – zapraszamy.

6. W kwestii oplat: cło rzadko, a czy są jakieś opłaty w związku z podatkiem VAT?

Przy wywozie towaru nie ma opłat celno-podatkowych. Eksporter może wystawić importerowi fakturę ze stawką vat 0% ale musi mieć potwierdzenie wywozu – czyli komunikat IE599. 

7.Gdzie sprawdzać “HS code” i odpowiadającą mu wysokość cła?  

I. Polecamy po pierwsze: ISZTAR https://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/main_PL , przeglądarka, która daje możliwość sprawdzenia, w jakiej grupie towarowej znajduje się produkt i jakiego cła możemy się spodziewać.
Zawsze jednak warto skosultować własne poszukiwania z faktycznym specjalistą, spedytorem lub pod poniższymi numerami telefonów i adresami:

Informacja celna
22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)
22 33 03 30 (z zagranicy)

Telefony dostępne od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00

Informacje na temat podatków i cła:
formularz na Portalu Podatkowym 
czat z konsultantem https://www.finanse.mf.gov.pl/pp/masz-pytanie-odpowiemy.

8. Czy eksporter może dokonać rejestacji towaru w Chinach? W jaki sposób? Czy też jednak tylko importer?”

Może tego dokonać, nie jest to jednak sprawa łatwa i wymaga nakładu czasu i środków. Jest ona tym trudniejsza dla firm mniejszych, bez wcześniejszego doświadczenia na rynku chińskim. Zdecydowanie łatwiej pozostawić to wrękach odbiorcy w Chinach.

Prowadzący:

Prowadzący Webinar o imporcie Podręcznik Importera

Katarzyna Siezieniewska

mag.pl

Od początku kariery zawodowej związana ze sprzedażą usług transportowych. Zarządza sprzedażą w Morskiej Agencji Gdynia Sp. z o.o., skupiając swoje działania w obszarze budowy i rozwoju zespołów handlowych. Koordynuje i współtworzy serwis specjalistyczny kontener.pl, zajmujący się tematyką sprzedaży oraz doradztwem w zakresie usług spedycji morskiej kontenerów (eksport i import). Odpowiada również za realizację działań strategicznych MAG.
Prowadzący Webinar o imporcie Podręcznik Importera

Michał Golańczyk

kolejchiny.pl

Business Development Manager w firmie Morska Agencja Gdynia. Jego przygoda w logistyce i sprzedaży trwa od prawie 10 lat. Doświadczony w zarządzaniu projektami oraz zespołami sprzedażowymi. Odpowiedzialny za produkt frachtu kolejowego z Chin oraz serwis informacyjny www.kolejchiny.pl.